Υλοποίηση προγραμμάτων με υπεύθυνη καθηγήτρια την Κα Χριστάκου

Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους  2015-2016, οι μαθητές της Γ΄ γυμνασίου υλοποίησαν ένα ευρωπαικό πρόγραμμα με τίτλο: « Σχεδιασμός και Υλοποίηση προγραμμάτων ενίσχυσης της Ευρωπαικής Ταυτότητας» και ένα περιβαλλοντικό πρόγραμμα με τίτλο: «Σχεδιασμός και Υλοποίηση προγραμμάτων περιβαλλοντικής αγωγής από μαθητές Γυμνασίου σε μαθητές Δημοτικού- Μαθαίνα και Νοιάζομαι για το περιβάλλον», με υπεύθυνη καθηγήτρια την Δέσποινα Χριστάκου, στο πλαίσιο των μαθημάτων: Βιωματική Δράση και Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή και σε ώρες που χρειάστηκαν εκτός αναλυτικού προγράμματος.

Παρακάτω παρουσιάζονται περιληπτικά τα προγράμματα και ένα μικρό μέρος από το παραγόμενο προιόν των μαθητών και φωτογραφικό υλικό. Είναι σημαντικό επίσης να αναφερθεί ότι το ευρωπαικό πρόγραμμα που υλοποιήθηκε διακρίθηκε από το ευρωπαικό πρόγραμμα από την επιτροπή αξιολόγησης του «Teacher 4 Europe» μαζί με άλλα 24 από όλη την Ελλάδα και θα παρουσιαστεί στην Αθήνα στις 4 Ιουλίου, στην Ευρωπαική Επιτροπή. Σε τοπικό επίπεδο θα γίνει παρουσίαση στις 17 Ιουνίου, στην Αγορά Αργύρη. Επιπρόσθετα, σε ότι αφορά το περιβαλλοντικό πρόγραμμα παρουσιάστηκε σε poster στο επιστημονικό συμπόσιο: «Παραστατικές Τέχνες στην Εκπαίδευση ? Συλλογικότητα και Παρηγοριά» στις 17 Μαίου 2016.

Στο πλαίσιο του ευρωπαικού προγράμματος: «Teacher 4 Europe»,  πραγματοποιήθηκαν 2 προγράμματα μικρής διάρκειας με σκοπό την ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα που άπτονται της ευρωπαικής κοινότητας, την ενίσχυση του  ευρωπαικού τους προσανατολισμού και  την ανάπτυξη της ευρωπαικής τους ταυτότητας. Τα προγράμματα αυτά απευθύνθηκαν σε μαθητές της Γ γυμνασίου και τα θέματα τους ήταν: α) «Η έννοια του σύγχρονου πατριώτισμού -Το όραμα μου για την Ευρώπη», β)«Σύγκριση του προφίλ των εφήβων στην Ευρώπη». Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση των προγραμμάτων βασίστηκε στη μέθοδο της βιωματικής μάθησης, στην τεχνική της χιονοστιβάδας και στην χρήση εικαστικών και οπτικοακουστικών μέσων.

Στα πρόγραμματα συμμετείχαν 67 μαθητές και η διάρκεια τους ήταν συνολικά 25 ώρες. Όλα τα προγράμματα υλοποιήθηκαν με επιτυχία, καθώς οι μαθητές συνεργάστηκαν αρμονικά και ανταποκρίθηκαν με ενθουσιασμό στο έργο που τους ανατέθηκε. Οι μαθητές απόκτησαν νέες γνώσεις και κατανόησαν βαθύτερα κάποιες  δύσκολες έννοιες.  Επίσης, προβληματίστηκαν για  αυτά που συμβαίνουν στην Ευρώπη,  ανέπτυξαν όμως μια πιο θετική στάση απέναντι σε αυτά που τους ενώνουν με τους υπόλοιπους εφήβους Ευρωπαίους, όπως είναι τα κοινά προβλήματα αυτής της εξελικτικής περιόδου, ή για αυτά που μπορούν να επιλύσουν από κοινού, ενώνοντας τις δυνάμεις τους, σε επίπεδο χωρών.

1

 

 

234

5

678

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Στο πλαίσιο της Βιωματικής Δράσης της Γ γυμνασίου, δυο τμήματα της Γ γυμνασίου  είχαν ως αντικείμενο να σχεδιάσουν  και να υλοποιήσουν πρόγραμματα  περιβαλλοντικής αγωγής  για  παιδιά του  Δημοτικού σχολείου. Ο γενικός σκοπός του προγράμματος ήταν η ενδυνάμωση της σχολικής κοινότητας. Σε ότι αφορά στη μεθοδολογία χρησιμοποιήθηκε η αλληλοδιδακτική μέθοδος, η οποία βασίζεται στην αξιοποίηση της επιρροής των συνομηλίκων. Κάθε τμήμα παρουσίασε και  υλοποιήσε 4 προγράμματα  με τη χρήση εναλλακτικών τεχνικών και παραστατικών τεχνών. Η κάθε ομάδα χωρίστηκε σε 4 υποομάδες των 3- 4 ατόμων και κάθε υποομάδα δημιούργησε ένα διαφορετικό περιβαλλοντικό πρόγραμμα.   Ο σχεδιασμός των προγραμμάτων περιβαλλοντικής αγωγής χωρίστηκε σε 3 φάσεις. Στην πρώτη φάση τα παιδιά προσδιόρισαν τα θέματα, στη δεύτερη κατέγραψαν τους σκοπούς και στόχους και στην τελευταία φάση σχεδίασαν τις δραστηριότητες. Μετά το σχεδιασμό ακολούθησε η υλοποίηση και αξιολόγηση του προγράμματος. Τρεις από τις ομάδες χρησιμοποίησαν τις παραστατικές τέχνες για να προάγουν στα παιδιά τις γνώσεις και τς συμπεριφορές που είχαν θέσει ως στόχο. Μελέτες έχουν δείξει την θετική επίδραση των παραστατικών τεχνών στην εκπαιδευτικη διαδικασία, τόσο ως εργαλείο μάθησης, όσο και ως μέσο ανάπτυξης δεξιοτήτων των μαθητών (Γραμματάς, 2014). Οι δράσεις αυτές υλοποιήθηκαν με επιτυχία και είχαν θετικό αντίκτυπο με βάση ένα ανοικτού τύπου ερωτηματολόγιο. Τέλος, οι ίδιοι οι μαθητές που υλοποίησαν το πρόγραμμα βίωσαν θετικά το όλο εγχείρημα και ενισχύθηκε η αυτοποτελασματικότητα τους.

Φωτογραφικό υλικό

9

Θεατρικό παιχνίδι για την τροφική αλυσίδα

10

Το παραμύθι που έγραψαν και δραματοποίησαν οι μαθητές

11121314

15